Poniedziałek, 23 września 2013Kategoria >100km, Rower szosowy, Wypad
Jesienne Podlasie 2

Ruszam trochę po 8, od rana dość słoneczna pogoda, ale i niestety bardzo wietrzna. Na początku odbijam do gminy Trzcianne, przejeżdżając mostem nad szeroko rozlaną Narwią, wody na wszystkich okolicznych polach jest bardzo dużo, padać musiało tutaj dużo więcej niż na południu i w centrum Polski. Za Wizną zaczyna się bardzo żmudna orka pod wiatr, cały odcinek do Szczuczyna to męczarnia po dziurawych, pagórkowatych drogach i pod wiatr o sile 7-8m/s. W Szczuczynie odbijam mocniej na wschód, więc jedzie się zauważalnie szybciej, ale za to główną, tranzytową drogą bez pobocza, którą idzie ogromny ruch do całej Pribałtyki i Rosji. Przy takim wietrze (głównie bocznym) jedzie się tu bardzo marnie, pęd powietrza przy wyprzedzaniu przez tiry potrafi mocno rzucić rowerem, "przecinają" pęd powietrza od wiatru, nie wspominając już o chamstwie kierowców tirów, bardziej chamską grupą społeczną to są chyba tylko kibole piłkarscy (nie mylić z kibicami). Ale pal sześć - wolałem to niż się dalej męczyć pod ten wiatr.

Z tego powodu zmieniłem też trasę, za Rajgrodem nie odbiłem na północ, ale pojechałem do samego Augustowa i dalej krajówką na Suwałki, bo pamiętałem że tam jest sporo lasów, a lasy świetnie blokują wiatr; gminy na zachód od Suwałek zostawiłem sobie na jutro, a za Augustowem jest już pobocze, więc komfort jazdy sporo większy. W Suwałkach odpoczywam w McDonaldzie, po całym dniu na wietrze bardzo przyjemnie stanąć na chwilę w cieple. Końcówka - to ładna trasa wzdłuż Czarnej Hańczy, wiatr minimalnie przycichł, ale o tym jak tu lubi wiać przypominają liczne fermy wiatrowe na okolicznych wzgórzach. Kolejna niezła miejscówka - na polu, po wschodniej stronie lasu, dzięki czemu miałem elegancką osłonę przed wiatrem

Zaliczone gminy - 12 (Trzcianne, JEDWABNE, Przytuły, Radziłów, Grabowo, Wąsosz, SZCZUCZYN, Grajewo-wieś, GRAJEWO - miasto powiatowe, RAJGRÓD, Bargłów Kościelny, Jeleniewo)
Dane wycieczki: DST: 180.30 km AVS: 20.92 km/h ALT: 911 m MAX: 42.90 km/h Temp:15.0 'C